Arne Trageton frembringer i sin bok "Å skrive seg til lesing"(2003), en teori om at barn som skriver seg inn i lesingen gjennom skriving på pc forebygger og reduserer både lese- og skrivevanskene.
"Ved å skrive seg til lesing reduserer ein striden mellom ulike lesemetodar. Barnet tenkjer i meiningsfulle setningar, men må bruke kombinasjon av lydmetode og ordbiletmetode når det skal skrive og etterpå lese sine eigne tankar." (Trageton 2003 :13)
Trageton har ledet prosjektet "Tekstskaping på datamaskin", der elevene ikke begynte den formelle undervisning i å skrive for hånd før i tredje klasse. Skriving på data startet derimot allerede i første klasse. 6-åringene fikk stå sammen to og to foran datamaskinene, og fikk utforske skrift og tekst selv. "Det er eit viktig poeng at det alltid bør vere to barn på kvar maskin for å stimulere sosialt samarbeid og gi kvarandre både norskfagleg og teknisk hjelp." (Trageton 2003 :90) Mange elever har dataerfaring hjemmefra, og kan hjelpe andre medelever. Elever som kanskje bare kunne 6 bokstaver ble plassert sammen med elever som kunne 5 andre. Etter kort tid hadde elevene lært av hverandre, og nå kunne de plutselig 11.
Et av de første produktene barna skrev var egenproduserte bokstavbøker. Elevene skrev lange bokstavrekker, og tok bokstavene i bruk i eget tempo. (Trageton 2003 :91) Enkelte utviklet til og med sitt eget touchsystem. Tragetons elever har her en klar fordel når de får skrive på PC. Å skape en ferdig tekst, uansett hvilket nivå eleven befinner seg på i skrivingen, går mye fortere på en datamaskin enn for hånd. Dette kan virke positivt på elevens egenfølelse og deres tro på seg selv som skrivere.
3 kommentarer:
Så fint at du har referert til Trageton i teksten, det kan være til hjelp hvis noen leter etter kilde til bruk i en oppgave.
Har selv vært på et foredrag Trageton holdt i Bodø, og det er en spennende tanke å bruke "tastaturet" når en skal drive lese- og skriveopplæring.
Flott innlegg!
Ser selv at barna mine viser interesse for å skrive på pc'en og de har allerede gode erfaringer med å klippe og lime inn bilder. Det er stor stas å få skrive ut det de har laget. For mange er det å få muligheten til å produsere et "fint" produkt stimuli i seg selv. Dette gjelder særlig for elever med lese- og skrivevansker, som ofte sliter med ulesbar skrift og mange ordfeil.
Kommentar til Pedrikke og Hilde:
Trageton har mange interessante tanker og kan være grei å reflektere litt over. Barn lærer ikke på samme måte, og det kan derfor være greit å kunne noe om ulike måter å jobbe inn lesing og skriving.
Som noen skrev i en blogg (husker ikke hvem...) så er det også fordeler med at alle kan forstå håndskrifta når det benyttes data. :)
Legg inn en kommentar