onsdag 29. august 2007

Datamaskiner til all slags bruk

Skolen i mitt nærmiljø har valgt å satse stort på IT, og gir alle elevene ved ungdomsskolen egen pc til bruk på skolen. Etter hvert som nye maskiner kjøpes inn får de eldste elevene disse, og brukte maskiner blir gitt til yngre trinn. Målet er at skolen skal kunne tilby bærbar pc til alle klassetrinn helt ned i småskolen.

Etter en periode der elevene hadde ubegrenset tilgang til datamaskinene, kom det nå regler for i hvilke sammenhenger disse maskinene skulle kunne brukes. Min erfaring er at svært mange "falt ut" av undervisningen da de hadde mulighet til å benytte maskinen når de ville, og det var vanskelig å se om elevene egentlig holdt på med relevant stoff eller om de satt og gjorde andre ting.

Jeg skulle undervise hele ungdomskullet i temabasert undervisning, og hadde på forhånd bestemt meg for at vi ikke skulle benytte pc'er. En elev spurte meg om hvorfor han ikke kunne benytte maskinen, han mente det gikk mye fortere å ta notater dersom han fikk skrive på pc. Da visste jeg egentlig ikke helt hva jeg skulle svare - egentlig var jeg jo enig i det han sa, men erfaringer viste at mange ikke ville følge med på undervisningen dersom jeg slapp dem løs på datamaskinene. Det endte med at jeg mente at elever som fulgte med var viktigere enn at de skulle få notere fortere, så de fikk ikke bruke datamaskinene. Timen ble ikke så god - elevene var sure, og jeg var ikke sikker på at jeg hadde tatt riktig avgjørelse. Der og da ble det bare sånn, men i ettertid har jeg har tenkt mye på hvordan jeg ellers kunne håndtert situasjonen!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ei god fortelling som fanger opp et viktig praktisk, didaktisk spørsmål: Når skal vi bruke pc-ene til hva (fordi det tilfører læringsarbeidet kvaliteter), og når skal vi ikke bruke dem (fordi de tar oppmerksomheten bort fra det vi skal fokusere).
Ydmyk og god refleksjon.

Anonym sa...

Kjenner at jeg gruer meg litt til å komme ut i skolen, og skal prøve å innføre mest mulig ikt i undervisningen. Men jeg må bare bestemme meg for å se lyst på det hele, og heller klekke ut nye måter å organisere dette på.

Hva med å ha korte teoriøkter i bolker, for så å la elevene skrive ned sammendrag av det viktigste de fikk med seg. Dette fører kanskje til at de også skjerper ørene mer mens undervisninger foregår, og de får ikke sjansen til å sitte med andre ting på pcen i timen.

Lise sa...

Først og fremst må jeg si at jeg er helt imponert over satsningen på ikt på din skole. Jeg jobber på en skole hvor vi har det helt motsatt av dere. Et datarom med 15 datamaskiner som tilsynelatende kommer fra middelalderen. Det er bestandig problemer når man skal bruke maskinene. Veldig synd.

Når det gjelder den problemstillingen du legger frem så vet vi jo også at de sliter med akkurat det samme på videregående skoler. Elevene sitter på msn i timene og er i en helt annen verden. En løsning kan jo være å stenge internettilgangen så lenge undervisningen pågår, for det er vel ofte det som er problemet, at de sitter på nett i timene?

Hege sa...

Hadde bare lyst til å nevne at bruk av pc i undervisningen har vært et lite problem i klassen til dattera mi som nettopp har begynt 1.året på videregående. Det viste seg nemlig at en del av elevene satt på msn i stedet for å skrive stikkord på pc-en i timene. Det lærerene i hennes klasse har gjort er at de har ordnet seg msn adresse slik at når det er time så kan lærerne sjekke hvem som er logget på msn. Dette har fungert kjempegodt den siste uka. Elevene har fulgt med i timen og brukt pc-en slik de skal i timene.

Anonym sa...

En IKT-lærer på HiBO hadde som prinsipp når han underviste, og det var at han gjorde noe av det du er inne på Lisa. Han starta med ei teoriøkt før alle fortsatte og jobba på sine egne pc'er. Før han begynte, passa han på at alle hadde lagt ned skjermen sin sånn at alle hadde blikket retta opp og frem.
For at elevene skal få med seg stoffet fra teoriøktene, kan vi kanskje ta i bruk de metodene vi bruker når vi sjøl underviser; la elevene få korte PowerPoint presentasjoner på sine pc'er eller på papir. Da kan de bare sitte stille og følge med når vi underviser.
Hege nevner at lærerne på videregående har ordna seg med msn adresse for å sjekke hvilke elever som er logget inn på msn i timene. Sånne "tiltak" synes jeg blir liggende i en balansegang mellom mellom kontroll og ansvarliggjøring.Elevene trenger tillit og respekt for å ta ansvar. Jeg tenker at vi heller skal begynne i den andre enden og finne ut hvordan vi underviser og hvordan vi samspiller med hverandre i klasserommet.

Kine Mari sa...

Svar til Thomas: å vite når en pc er nødvendig, og når den ikke trengs i undervisninga er ikke så helt enkelt å avgjøre dersom man ikke har noe særlig kjennskap til riktig bruk av IKT. Mer IKT-undervisning for lærere bør bli obligatorisk! Jeg har selv gått DALU og har blitt "tvunget" til å bruke dataen mye. Gjett om jeg er glad for det idag! :)

Kine Mari sa...

Svar til Lisa: På skolen der alle (nå også alle på mellomtrinnet) har egen pc, er temaøktene èn klokketime. Erfaringsmessig fant de ut at for å holde oppmerksomheten til elevene oppe var det vanskelig å ha flere pauser og kortere økter. Jeg tror at ved å etablere et godt tillitsforhold til elevene vil man på sikt få en så god relasjon at de fleste elevene kommer til å høre etter hva man som lærer sier, og at de vil respektere når man sier at man ikke skal benytte pcen. Ihvertfall håper jeg at det vil fungere... :)

Kine Mari sa...

Svar til Lise: Ja, problemet er ofte at de sitter på nett, men det kan liksågodt være at de sitter og skriver en oppgave i et helt annet fag.

På denne skolen satser de på tillit mellom lærer - elev og elev - lærer. Lærerne stoler på at eleven gjør det de skal, og elevene får derved privilegiet å ha "egen" datamaskin. Det hersker en slags mentalitet om at dersom en ødelegger, vil alle få svi (internett vil bli sperret). Elevene er utrolig flinke til å passe på at ulovlige ting ikke blir gjort. Men man kan vel ikke forvente at elever som følger med på undervisningen skal sitte å følge med på hva alle andre gjør. :)

Rune Skansen sa...

En god problemstilling....
Jeg kjenner problemet selv: Om man som lærer f. eks. er avhengig av å formidle ved hjelp av en monolog (og det hender faktisk), så kan datamaskinen virke forstyrrende. Likevel er det vanskelig å nekte elever å bruke datamaskinen til f. eks. å notere. Det vi ønsker er jo nettopp at IKT-utstyret skel bli et selvsagt hjelpemiddel i de fleste læringsprosesser.

Er de mulig å diskutere dette med elevene selv? At man f.eks. lager regler for hva datamaskinen skal og ikke skal brukes til i de ulike sammenhengene. Konsekvens ved regelbrudd har som elevene har vært med å lage, har de ofte en viss forståelse for. Så om maskinen i en gitt setting brukes til noe annet enn forutsatt, så kan man heller kreve forståelse for at man begrenser bruken.

Men om dette vil fungere i praksis....

Kine Mari sa...

Svar til Rune...
Har sett dette forsøkt i praksis...og det var ikke bare gode resultater. Men det er selvfølgelig unntakene som lager problemene, og da kan man jo ta diskusjonen om det er rettferdig med kollektiv avstraffelse...?

Kine Mari sa...

Svar til Hege og Anne-Greta...

Jeg har hørt flere lignende hendelser der lærerne har skaffet seg MSN-adresse for å sjekke opp elevene sine.

Jeg tror kanskje ikke dette er veien å gå, men dette er vel strengt tatt opp til hver enkelt lærer (og kanskje foreldre) å avgjøre. Dessuten er det ikke sikkert alle logger seg på MSN, kanskje de spiller i stedet.

Min erfaring ved denne skolen jeg tidligere har skrevet om er at jeg ikke kan la noen bruke data p.g.a. unntakene som ramler helt ut av undervisningen når datamaskinen er tilgjengelig. Det er trist at det må være sånn, men jeg øyner et håp om at èn dag klarer elevene selv se at dataverdenen ikke er alt, og at det faktisk er viktig å følge med på skolen. Men dette er kanskje for mye å håpe på? Likevel er det lov å drømme… :)