Trude Hoel ved lesesenteret ved Universitetet i Stavanger skriver i Utdanning nr.17, 28 september 2007 om hvilken effekt det vil ha dersom ikke alle barn får like mye av f. eks. høytlesing i barnehagen. Et barn som alltid velger andre aktiviteter enn de 15 minuttene med høytlesning som foregår hver dag, vil i løpet av ett år få 50 timer mindre språkopplæring enn et barn som blir lest for. Dette kaller hun for Matteuseffekten. Matteus 25,29 sier: <
Dersom man drar parallell til bruk av datamaskin kan man lett tenke seg at et barn som kommer fra et hjem der hun ikke har mulighet til å benytte seg av pc eller internett vil ha mindre utviklingsmuligheter på dette området. I dag har de aller fleste pc hjemme, men ikke alle barn har likevel tilgang til disse. Jeg har selv snakket med flere som i mener de rett og slett ikke har råd verken til pc eller internett.
Bør man da som lærer gi enkelte barn som ikke har mulighet til å benytte pc hjemme tilpasset opplæring ved å gi dem ekstra muligheter i skolehverdagen til å benytte seg av dette? Dagens skole er lagt opp slik at Kunnskapsløftet gir alle elever opplæring på data fra 1. trinn. Vi må innse at elever som ikke har muligheten til å ”øve” seg hjemme kan bli etterslepere når de blir eldre. Et motargument er at barn lærer fort, og at det skal være rom i skolen slik at alle har muligheten til å lære like mye.
Dersom man har jobbet i skolen vet man at det ikke alltid er slik at det er like lett å passe på at alle får like mye. Hver elev har krav på tilpasset opplæring å forholde seg til. Mange skoler har heller ikke det nødvendige utstyret på plass for at elevene skal kunne benytte seg av det. Jeg tror i hvert fall at det er viktig å prøve å passe på at alle elevene får omtrent like mye tid på datamaskinene, slik at alle har en mulighet til å ikke bli fanget av Matteus-effekten.
1 kommentar:
Takk for interessant informasjon
Legg inn en kommentar